BMK3033 KETRAMPILAN MEMBACA
TUGASAN BERKUMPULAN
DISEDIAKAN OLEH
NAMA
|
NO. MATRIK
|
MOHD AMIRNUDIN BIN MAT
SEMAN
|
D20151071755
|
NIK MOHD NAZIR BIN
NAZLAN
|
D20151071262
|
RAHAYU BINTI CHE MAT
NOOR
|
D20151071284
|
ELIA NAJIHAN BINTI MOHD
SALLEH
|
D20151071043
|
SAZRINA BINTI SAIFII
|
D20151071823
|
NUR ADILLA BINTI SAIDI
|
D20151070457
|
KUMPULAN: A
NAMA PENSYARAH: PROFESOR MADYA DR.
DAHLIA BINTI JANAN
TARIKH SERAH: 5/5/2017
1.0 PENGENALAN
Pengajaran
memerlukan sesuatu untuk menjadikan ia mudah disampaikan.Manakala pembelajaran
pula memerlukan rangsangan untuk memudahkan pelajar menerima isi pelajaran.Rangsangan
yang sukar ditanggapi tidak akan dapat diproses dan tidak akan menjadi
pengalaman.Oleh yang demikian, kecerdasan walau bagaimana baik mana pun, jika
ia kurang mendapat rangsangan, ianya tidak akan menghasilkan perkembangan
kecerdasan dan pengalaman yang berkean.
Berdasarkan hakikat inilah, peranan guru dalam menentukan alat-alat
bantu mengajar dalam pengajaran dan pembelajaran adalah sangat penting.Ini
adalah kerana alat-alat itu merupakan media yang mampu mewujudkan rangsangan
dan kemudiannya akan bertindak memperkembangkan kecerdasan dan pengalaman.Dari
itu, guru-guru ataupun bakal-bakal guru disarankan supaya dapat menyusun dan
merancang aktiviti-aktiviti pengajaran dan pembelajaran mereka dengan baik,
terutamanya dari segi pemilihan, penyesuaian dan penggunaan bahan-bahan bantu
pengajaran, kerana inilah di antara aspek yang memberi kesan terhadap prestasi
para pelajar.Di samping itu, alat bantu mengajar atau bahan bantu mengajar
(BBM) juga dapat memainkan peranan ke arah peneguhan dan pemahaman pelajar.
2.0 DEFINISI
BAHAN BANTU MENGAJAR
Bahan bantu mengajar (BBM) merupakan segala kelengkapan yang
digunakan oleh guru atau murid untuk membantunya dalam menyampaikan pengajaran
di bilik darjah (Brown J.W, 1983). Bahan bantu mengajar bukan sahaja terhad
kepada buku teks, papan tulis, kapur, dan gambar-gambar sahaja, tetapi ia
merangkumi segala benda yang digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran yang
melibatkan semua pancaindera dan apa sahaja yang dapat dialami oleh para
pelajar. Menurut Atan Long (1982), alat bantu mengajar terdiri daripada
pelbagai bahan. Bahan ini diterbitkan dalam bentuk buku, carta, atau slaid yang
ditayangkan pada layar. Bukan itu sahaja, beliau turut membahagikan alat bantu
mengajar kepada tiga kumpulan iaitu alat pendengaran, alat pandangan dan alat
pandang-dengar.
Seterusnya, alat bantu mengajar juga dapat
ditakrifkan sebagai audio visual dan bahan-bahan yang berkaitan dengannya yang
berfungsi dalam perlaksanaan sesuatu pengajaran yang mana juga dikenali sebagai
sebahagian daripada media pengajaran (Heinich e.t.al, 2002). Selain itu,
Hanapiah Sudin (1979) dan Khairiah Ahmad (1980) mengelaskan alat bantu mengajar
kepada dua iaitu software dan hardware. Bukan itu sahaja, alat bantu mengajar
boleh dibahagikan kepada dua iaitu media elektronik dan media bukan elektronik
(Noraziah Abdul Hamid, 1981). Berikutnya, Thomas, R.Murray, Swartout, Sherwin G
(1963) pula menyatakan bahawa hanya alat bantu mengajar yang mempunyai
komunikatif tinggi yang mampu membantu pelajar memperolehi pengalaman belajar
yang berfaedah bagi mengembangkan sikap ilmiah, sikap sosial, kemantapan emosi
serta daya pendengaran.
Manakala Ngui Kuen Sang menyatakan bahawa
takrifan mengenai alat bantu mengajar tidak dapat diberikan secara tetap
walaupun pada keseluruhannya ramai pendidik yang bersependapat bahawa
penggunaan alat bantu mengajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran
merupakan pengalaman yang melibatkan penggunaan penglihatan dan pendengaran
seseorang. Akhirnya, berdasarkan takrifan bahan bantu mengajar tersebut, dapat
disimpulkan bahawa segala bentuk simbol dan komunikasi verbal yang abstrak
dapat diperjelaskan dengan menggunakan alat bantu mengajar. Hal ini akan
memudahkan pelajar memahami isi kandungan sesuatu pelajaran yang disampaikan. Malahan,
penggunaan pelbagai media pengajaran secara tepat dapat mengatasi sikap pasif
dalam kalangan pelajar kerana ia akan menarik minat pelajar, menimbulkan
suasana yang lebih menarik kepada mereka serta meningkatkan interaksi dan
kefahaman pelajar tentang topik yang diajar.
2.1 TEKNIK
PENGAJARAN
Menurut Kamus Dewan (edisi keempat), teknik adalah kaedah
mencipta sesuatu hasil seni seperti muzik, karang-mengarang dan sebagainya.
Menurut Edward M. Anthony mendefinisikan teknik adalah satu strategi atau taktik
yang digunakan oleh guru yang mencapai hasil segera yang maksimum pada waktu
mengajar sesuatu bahagian bahasa tertentu. Menurut Kamaruddin Hj. Husin &
Siti Hajar Hj. Abdul Aziz dalam bukunya Pengajian Melayu III : Komunikasi
Bahasa, teknik boleh didefinisikan sebagai pengendalian suatu organisasi yang
benar-benar berlaku di dalam bilik darjah di mana ia digunakan untuk mencapai
sesuatu objektif.
Teknik merupakan suatu alat yang digunakan
oleh guru bahasa bagi menyampaikan bahan-bahan pengajaran yang telah dipilih
untuk murid-muridnya. Teknik yang dipilih haruslah sejajar dengan kaedah yang
digunakan dan seirama dengan pendekatan yang dipilih. Tujuan sesuatu teknik
yang guru aplikasikan di dalam bilik darjah ialah untuk menarik minat murid,
mengekalkan perhatian, serta membangkitkan rasa ingin tahu murid akan sesuatu
tajuk atau isi pelajaran yang akan dan sedang dilaksanakan. Pemilihan teknik
haruslah berasaskan kepada kriteria tertentu seperti gaya pembelajaran murid,
tajuk pengajaran, jenis pengetahuan atau kemahiran yang hendak disampaikan,
tahap pencapaian murid, persekitaran pembelajaran, nilai dan sikap yang ingin
dipupuk. Antara teknik yang boleh dilaksanakan ialah teknik membaca secara
kritikal, teknik KWL, teknik preview teks dan sebagainya. Dengan itu, teknik
yang telah dipilih dalam kajian ini alah teknik hubungan soal – jawab.
2.2 DEFINISI
TEKNIK HUBUNGAN SOAL – JAWAB
Hubungan Soal Jawab atau Question Answer Relationships (QAR),
telah diperkenalkan oleh Raphael pada tahun 1982. Teknik hubungan soal - jawab
ialah satu prosedur untuk meningkatkan keupayaan pelajar untuk menjawab soalan
pemahaman dengan memberikan mereka makna-makna secara bersistematik yang
membolehkan mereka memahami kehendak soalan-soalan yang berlainan. Hubungan
soal jawab dijadikan sebagai salah satu cara untuk meningkatkan keupayaan
pelajar untuk menjawab soalan-soalan kefahaman. Pelajar akan belajar secara
sistematik untuk menganalisis bentuk soalan yang berbeza.
QAR dibangunkan bagi membantu pelajar untuk
belajar cara untuk menjawab soalan-soalan berdasarkan apa sebenarnya yang
terdapat dalam teks serta menggunakan pengetahuan latar belakang mereka
sendiri. Rutin QAR jelas boleh menunjukkan hubungan antara soalan dan jawapan.
Taffy Raphael menyatakan bahawa hubungan soal - jawab dibangunkan untuk
menjelaskan langkah-langkah untuk pelajar menggunakan pendekatan tugas membaca
teks dan menjawab soalan. Hal ini akan membantu mereka menyedari tentang
keperluan untuk mempertimbangkan kedua-dua maklumat dalam teks dan maklumat dari
pengetahuan latar belakang mereka sendiri. Oleh itu, rasional menggunakan
strategi hubungan soal jawab ini ialah:
1. Menunjukkan hubungan antara soalan dan jawapan.
2. Mengkategorikan pelbagai jenis soalan dan tahap soalan.
3. Membantu pelajar untuk menganalisis, memahami dan
bertindak balas terhadap konsep teks.
4. Membantu menyangkal
tanggapan biasa yang diadakan oleh pelajar - pelajar bahawa teks mempunyai
semua jawapan.
2.3 LANGKAH -
LANGKAH TEKNIK HUBUNGAN SOAL – JAWAB
Sistem ini adalah berdasarkan Taksonomi yang dicadangkan oleh
Pearson dan Johnson (1978) yang menyebut tentang tindak balas kefahaman. QAR
juga boleh digunakan dengan laman web dan format media. Sistem ini dicipta
supaya pelajar dapat mengenal pasti empat jenis soalan iaitu:
1. Di situ QARs
Peringkat ini pelajar dapat melihat jawapan berada dalam
teks. Keadaan ini selalunya dijumpai apabila jawapan dan soalan berada dalam
satu ayat yang sama. Contohnya, dalam puisi-puisi yang mana adanya soalan dan
jawapan yang tertentu dalam satu rangkap puisi.
2. Fikir dan Cari QARs
Peringkat ini jawapan tiada di dalam teks oleh yang demikian
pelajar perlu menggabungkan bahagian-bahagian dalam teks untuk mencari
jawapannya. Keadaan ini dijumpai apabila jawapan dan soalan tidak berada dalam
satu ayat yang sama.
3. Saya dan Pengarang QARs
Peringkat ini pelajar sedar jawapan tiada dalam teks dan
mereka perlu fikir apa yang mereka tahu dan apay ang pengarang teks kemukakan
dan cara untuk mengabungkan semua ini untuk mencari jawapan.
4. Saya Secara Sendirian QARs
Peringkat ini melibatkan pelajar diperkenalkan cara untuk
bertanya sebelum memulakan pembacaan.Peringkat ini dikenali sebagai Saya Secara Sendirian QARs. Peringkat ini
bertujuan untuk mengakses pengetahuan sedia ada pelajar berkaitan bahan yang
dibaca. Dalam membina soalan yang ditanya semasa membaca adalah penting untuk
mengimbangi soalan-soalan berasaskan
teks dan soalan-soalan untuk membuat inferens tentang teks.
2.4 CARA
PENGAJARAN TEKNIK HUBUNGAN SOAL – JAWAB
Guru memperkenalkan pelajar kepada kehendak tugasan yang
mempunyai soalan berbeza dan menyediakan amalan awal untuk mengenal pasti
permintaan soalan untuk jawapan. Raphael telah mengesyorkan supaya guru
membincangkan perbezaan antara teks dan pengetahuan sendiri. Tiga peringkat
teknik ini boleh digunakan untuk petikan yang ringkas.
1.
Pelajar diberi peluang untuk membaca petikan dengan
memberikan soalan berserta jawapan yang mereka jumpa. Setiap soalan mesti
mempunyai hubungan soal jawab. Kemudian pelajar diminta untuk membincang jenis
soalan dan jawapan yang dibina.
2.
Pelajar diberi peluang untuk menjawab soalan-soalan
dengan menggunakan petikan tersebut dan mereka perlu membina satu kumpulan
hubungan soal jawab bagi setiap soalan.
3.
Pelajar menentukan hubungan soal jawab dengan bertindak
balas kepada jawapan
2.5 BAGAIMANA MENGGUNAKAN BAHAN BANTU
MENGAJAR BAGI TEKNIK HUBUNGAN SOAL – JAWAB (RODA IMPIANKU)
1.
Guru membahagikan para pelajar kepada beberapa kumpulan
kecil bagi memulakan permainan. Kumpulan yang berjaya mengumpul markah
tertinggi akan memenangi pusingan tersebut. Tempoh masa permainan adalah selama
40 minit atau satu jam.
2.
Pelajar perlu memutar roda tersebut bagi mengumpul mata
dan menjawab soalan. Antara elemen yang terdapat pada roda impian tersebut
ialah “hilang giliran”, “undur”, “muflis”, “selesaikan”, “hadiah misteri” dan
nilai – nilai wang.
3.
Pelajar perlu menjawab soalan yang dikemukan oleh guru
mengikut kategori yang mereka dapat selepas memutar roda tersebut
4.
Pelajar harus
menggunakan empat jenis teknik soalan dan jawapan seperti (Hak Ada,
Berfikir dan Mencari, Pengarang dan Anda, dan Pada saya sendiri ) untuk
mengenal pasti hubungan soal jawab dalam teks tersebut.
5.
Pelajar perlu membaca teks yang dikemukakan oleh guru
dan menjawab soalan yang dibina setelah selesai membaca. Pelajar perlu
bekerjasama dengan rakan-rakan untuk menentukan hubungan soal-jawab soalan dan
nyatakan mengapa jawapannya sesuai dijawab mengikut kategori tersebut.
3.0 JENIS
BAHAN BANTU MENGAJAR
Bahan bantu mengajar boleh secara
umunya boleh dibahagikan kepada tiga kategori yang terdiri daripada pelbagai
jenis iaitu :
- BBM bukan elektronik
- BBM elektronik
- Bahan-bahan bercorak pengalaman
dan bahan sebenar
Bahan Bantu Mengajar Bukan Elektronik
1. Papan tulis atau papan hitam
2. Buku teks
3. Papan pamer
4. Fail tegak dan bahan bacaan
5. Gambar
6. Kad imbasan atau kad cantuman
7. Carta
8. Grafik
9. Papan Pengajaran
10. Boneka
11. Model
Bahan bantu mengajar
Roda Impian termasuk di dalam jenis BBM bukan elektronik iaitu dalam kategori
Model.Ciri-ciri BBM dalam kategori Model adalah merupakan bahan gantian yang
menyerupai bahan sebenar dan bahan tiga dimensi yang mewakili struktur, rupa
bentuk atau bagaimana sesuatu itu berfungsi.Jenis model pula adalah model
berskala-kadar pembesaran/pengecilan yang berbeza daripada bahan sebenar, model
potongan atau keratan, model olok-olok atau gambaran tiga dimensi perjalanan
sesuatu.BBM kategori ini boleh diperbuat daripada kertas, tanah liat, simen,
habuk kayu, styrofoam atau plaster of Paris.BBM Roda Impian iaitu bahan
berbentuk seperti roda adalah bahan gantian yang menyerupai bahan sebenar dan
mempunyai struktur dan rupa bentuknya yang tersendiri.Bahan bantu mengajar Roda
Impian ini berfungsi apabila ianya diputarkan.
Bahan Bantu Mengajar Berbentuk
Elektronik
1. Overhead Projektor (OHP)
2. Trasparensi
3. Pita slaid (filem slaid)
4. Radio
5. Televisyen dan VCR
6. Filem tayangan
7. Komputer
4.0 KEBAIKAN BAHAN BANTU MENGAJAR
Bahan bantuan yang bersesuaian dan menepati
kandungan pengajaran dan pembelajaran dapat memberikan impak yang positif
terhadap golongan sasaran. Golongan sasaran dalam konteks ini adalah para
pelajar sekolah. Seterusnya, teknik penggunaan bahan bantuan mengajar yang
berkesan juga dapat memberi manfaat terhadap pendidik atau tenaga pengajar.
Menurut Amir Hasan (2002), dalam sebuah bilik darjah, setiap individu mempunyai
psikologi dan kebolehan intelek yang berbeza antara satu sama lain. Lantaran
itu pengajaran yang dirancang perlu sesuai, disusun (mengikut tahap pelajar)
dan disokong (dengan alat bantu mengajar) bagi meransang perkembangan potensi
individu ke tahap yang maksimum. Lantaran itu guru-guru haruslah bijak dan
kreatif dalam pengajarannya dengan memperbanyakkan penggunaan ABM dalam
pengajaran mereka. ABM adalah penting dalam pengajaran dan pendidikan kerana
ianya dapat meransang minat yang tinggi kepada pelajar untuk belajar. Oleh itu,
dapat disimpulkan bahawa pengguna bahan bantuan mengajar dalam proses
pengajaran dan pembelajaran memberi kebaikan kepada setiap golongan yang terlibat
terutamannya pendidik dan pelajar. Antara kebaikan bahan bantuan mengajar
kepada para pelajar ialah:
a) Ingatan Pelajar Terhadap Sesuatu Topik
Atau Teks Akan Lebih Kekal
Teknik
penggunaan bahan bantuan mengajar akan membantu para pelajar untuk terus
memberikan tumpuan sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran berlaku. Hal
ini demikian kerana teknik ini memerlukan penglibatan aktif daripada para
pelajar secara individu mahupun berkumpulan. Tumpuan yang diberikan sepenuhnya
oleh para pelajar akan membantu pelajar itu sendiri untuk mengingat setiap
maklumat-maklumat penting yang disampaikan oleh pengajar. Penyataan ini dengan
sokong Kamarudin Husin (1998) yang menyatakan bahawa penggunaan bahan bantu
mengajar oleh guru akan melibatkan lebih banyak deria pelajar dalam proses
pengajaran dan pembelajaran, dengan ini ingatan pelajar akan menjadi lebih
tekal dan kekal.
b) Memudahkan Para Pelajar Untuk Lebih
Memahami Sesuatu Topik
Penggunaan bahan bantuan
mengajar yang fleksibel membolehkan para pelajar memhami sesuatu topik yang
diajar dengan lebih mendalam dalam masa yang singkat. Bahan bantuan mengajar
juga membantu para pelajar memahami sesuatu topik disamping meningkatkan
daya pengetahuan para pelajar. Menurut Atan Long (1982) menjelaskan bahawa
semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlaku, teknik dan kaedahnya
mestilah mempunyai aktiviti-aktiviti yang meransang murid, minat serta
kecenderungan terhadap bahan bantu mengajar yang disediakan. Penglibatan murid
seratus peratus di dalam aktiviti-aktiviti semasa proses pengajaran dan
pembelajaran membantu pelajar memahami isi pelajaran dengan lebih baik dan
pelajar merasa lebih yakin untuk menghadapi pengajaran.
Antara kebaikan bahan bantuan kepada pengajar
pula ialah:
a) Bahan Bantu Mengajar Menawarkan
Pengalaman Yang Sebenar Dan Menjadikan Pengajaran Lebih Menarik Serta
Pembelajaran Yang Diperoleh Lebih Bermakna.
Penggunaan
bahan bantu mengajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran bukan sahaja
memberikan kebaikan dalam aspek pendidikan sahaja malah membantu interaksi
antara pengajar dan pelajar. Interaksi dua hala yang digunakan dalam proses
pengajaran dan pembelajaran membantu guru untuk memahami minat dan teknik
tertentu yang boleh digunakan oleh pengajar untuk menarik lebih minat pelajar
terutamanya dalam sistem pendidikan. Hubungan pengajar dengan pelajar juga akan
menjadi lebih akrab kerana komonikasi dua hala yang berlaku. Para pelajar akan
lebih memberikan kerjasama sekiranya seseorang pengajar lebih bijak mengambil
hati mereka. Penyataan ini turut disokong Amir Hasan (2002) yang menyatakan
bahawa guru adalah antara faktor yang mendorong minat pelajar untuk terlibat
secara aktif dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
b) Membantu Pengajar Atau Pendidik Untuk Menyampaikan Pengajaran
Dan Pembelajaran Secara Berkesan
Bahan bantu mengajar membantu
pengajar atau pendidik untuk menyampaikan sesuatu topik pembelajaran dalam
proses pengajaran dan pembelajaran dengan lebih berkesan dan lancar. Kamarudin
Husin (1998) turut menyatakan bahawa penggunaan bahan bantu mengajar yang baik
dan bersesuaian dengan tajuk dapat membantu proses pengajaran dan pembelajaran
menjadi lebih sistematik, lancar dan berkesan. Namun demikian, pengajar atau
pendidik perlulah mengetahui tahap minat pelajar supaya bahan bantu mengajar
supaya bahan bantu mengajar bersesuaian dengan pelajar dan pelajaran. Secara
tidak langsung, hal ini dapat menarik minat pelajar yang lemah untuk lebih
memberikan tumpuan dan pemahaman. Kesan peenggunan bahan bantu mengajar yang
bersesuaian juga akan menyebabkan pengajar dapat menyampaikan sesuatu konsep
dengan lebih jelas. Setiap pengajar atau guru juga tidak perlu menjelaskan
dengan lebih teliti sekiranya para pelajar dapat bekerjasama sepanjang proses
pengajaran dan pembelajaran berlaku.
Oleh
itu, berdasarkan kelebihan-kelebihan tersebut, pengkaji telah memilih untuk
membuat dan menggunakan bahan bantu mengajar yang berbentuk roda yang
kemudiannya diberi nama “Roda Impian”. BBM Roda Impian dihasilkan
bertujuan sebagai bahan bantu mengajar yang mampu menarik minat pelajar
terhadap aktiviti pembelajaran di dalam kelas. Hal ini kerana sesi pembelajaran
dan pengajaran yang sedang berlangsung adalah tidak membosankan dan memerlukan
penglibatan aktif para pelajar di dalam kelas. Roda Impian ini juga
sesuai digunakan sebagai bahan bantu mengajar kerana fungsinya yang menarik dan
mempelbagaikan lagi corak pengajaran guru di dalam sesi pengajaran dan
pembelajaran.
Berikutnya,
BBM Roda Impian ini memfokuskan kepada satu teks dari pelbagai topik yang mana
pada roda tersebut pula terdapat pelbagai kategori. Kemudian, pelajar akan
membentuk kumpulan dan salah seorang akan diarahkan untuk memusingkan roda
tersebut dan menjawab soalan. Sebagai contoh, kategori yang terdapat pada roda
iaitu kategori Di situ QARs. Pada kategori ini pelajar dapat melihat jawapan
berada dalam teks dan selalunya dijumpai apabila jawapan dan soalan berada
dalam satu ayat yang sama. Kategori ini turut memerlukan kumpulan pelajar
tersebut untuk menjawab soalan yang mudah sahaja. Hal ini memerlukan kemahiran
para pelajar dalam membaca dan menjawab soalan daripada teks.
Selain
itu, kebaikan BBM Roda Impian ini juga adalah melahirkan pelajar yang
berfikiran kritis dan kreatif. Hal ini kerana, setelah pelajar memutarkan roda
dan terkena pada kategori Saya dan Pengarang QARs, pelajar tersebut dan ahli
kumpulannya perlu fikir apa yang mereka tahu dan apa yang pengarang teks
kemukakan dan cara untuk mengabungkan semua ini untuk mencari jawapan. Hal ini
demikian kerana, pada kategori ini memerlukan para pelajar berfikir kerana
jawapan tiada dalam teks. Hal ini jelas melahirkan pelajar yang berfikiran
kritis dan kreatif kerana dalam menyelesaikan tugasan yang diberikan oleh guru,
pelajar tersebut harus berfikir dengan cepat dan dalam pada masa yang sama
berfikiran kritis.
Kelebihan lain BBM Roda Impian ini ialah kos bagi
membuat BBM ini adalah murah. Hal ini kerana, bahan yang diperlukan adalah
mudah didapati serta tidak mahal. Antara bahan yang diperlukan ialah gabus,
kertas warna, soletep, reben, double
tape, gam, marker pen,
kadbod dan batang ais krim. Bahan-bahan tersebut mudah didapati serta harganya
yang tidak terlalu mahal menjadikan BBM ini sesuai dan efisien sekiranya
digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran di kelas. Bukan itu sahaja,
Roda Impian ini juga tahan lasak dan tidak mudah rosak. Hal ini kerana, BBM ini
diperbuat daripada bahan yang tahan lama dan tidak mudah rosak seperti gabus.
Selain itu, BBM ini juga ringan dan memudahkan guru untuk membawanya ke kelas
di samping saiznya yang tidak terlalu besar.
Oleh itu, berdasarkan
pernyataan di atas, jelaslah bahawa BBM Roda Impian ini mempunyai beberapa
kelebihan tersendiri dan sesuai sekiranya digunakan untuk pengajaran dan
pembelajaran di kelas.
5.0 KELEMAHAN BAHAN BANTU
MENGAJAR
Bahan bantu mengajar sememangnya banyak digunakan oleh para
guru di sekolah. Hal ini kerana alat bantu mengajar memberikan impak yang
positif dan sangat berkesan dalam membantu para pelajar untuk lebih memahami
apa yang di ajar oleh guru ketika sesi pengajaran dan pembelajaran. Namun
begitu, terdapat juga beberapa kelemahan pada setiap BBM. Dalam kajian ini,
pengkaji mendapati BBM Roda
Impian turut mempunyai kelemahannya yang tersendiri.
Antara kelemahannya ialah para pelajar akan
mengambil masa yang agak lama untuk menyelesaikan jawapan yang terdapat dalam
teks berkenaan. Hal ini kerana kami telah memberikan teks perkataan dan pelajar
perlu memusingkan Roda Impian
untuk mencari jawapan
tersebut dalam teks tersebut. Setelah berhasil membaca teks, pelajar perlu mencari jawapan yang
berkaitan dengan teks yang telah diperoleh daripada Roda Impian. Oleh itu, pelajar akan mengambil
masa yang agak lama untuk menyelesaikan soalan tersebut.
Kelemahan yang berikutnya ialah sukar untuk
memadankan jawapan yang ada dalam teks. Jawapan pada Roda Impian tersebut telah dipisahkan dan
dibezakan warna pada setiap jawapan. Oleh itu, pelajar perlu memusingkan roda
tersebut sehingga menjumpai jawapan yang sama di dalam teks. Sekiranya pelajar
masih belum menjumpai jawapan yang sepadan maka pelajar terpaksa memusingkan
roda tersebut. Pelajar juga akan cepat berputus asa dan akan mulai bosan untuk
menyelesaikan permainan tersebut.
6.0 MENGAPA BAHAN BANTU MENGAJAR DIPERLUKAN
Bahan bantu
mengajar (BBM) adalah diperlukan untuk memudahkan sesi pengajaran dan
pembelajaran.Seseorang guru yang berpengetahuan luas pastinya akan menggunakan
bahan bantu mengajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran mereka jika
mereka menyedari tentang banyaknya kebaikan yang diperolehi daripada penggunaan
bahan bantu mengajar.Terdapat banyak kepentingan bahan bantu mengajar.BBM yang
digunakan oleh guru pastinya akan memberikan satu imej yang mendalam kepada
para pelajar.
Pelajar akan dapat mengingati tentang sesuatu pengajaran itu dalam
jangka masa waktu yang lama kerana alat bahan bantu mengajar yang mereka
lihat.Keadaan ini pastinya akan meningkatkan daya tumpuan pelajar semasa
belajar.Oleh itu, guru hanya perlu memberikan penerangan kepada bahan bantu
mengajar tersebut.Cara menggunakan BBM ini pastinya akan memudahkan proses
pengajaran dan pembelajaran.Selain itu, bahan bantu mengajar ini juga penting
untuk meningkatkan minat pelajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran.Bahan
bantu mengajar yang dilaksanakan oleh guru ini akan dapat meningkatkan minat
murid untuk belajar.Hal ini demikian kerana, bahan bantu mengajar yang
dilaksanakan oleh guru semasa sesi pengajaran dan pembelajaran memberi pelajar
untuk menyaksikan sendiri cara yang digunakan oleh guru semasa menyampaikan
pengajaran.Contohnya, guru menggunakan bahan bantu mengajar yang bersesuaian
dengan pelajar.Melalui cara tersebut, pengajaran guru akan lebih mudah dan
cekap dengan penggunaan bahan bantu mengajar.
Selain itu, kepentingan bahan bantu mengajar ini adalah dapat mewujudkan
kemahiran komunikasi dua hala antara guru dngan pelajar.Bahan bantu mengajar
yang dilaksanakan oleh guru semasa sesi pengajaran dan pembelajaran akan
memudahkan guru dan pelajar untuk saling berinteraksi dan berkongsi pendapat
antara satu sama lain.Hal ini berlaku apabila bahan bantu mengajar yang
digunakan oleh guru tersebut akan dapat memberi peluang kepada pelajar untuk
mengemukakan pendapat mereka dan menjurus kepada komunikasi dua hala melalui
proses pertanyaan soalan.Bahan bantu mengajar Roda Impian pastinya akan dapat
mewujudkan komunikasi dua hala kerana bahan bantu mengajar ini memerlukan guru
dan pelajar untuk berinteraksi dan saling bertanya soalan.Pelajar juga perlu
menjawab soalan dan mengemukakan pendapat mereka.Komunikasi dua hala pastilah
akan dapat diwujudkan.
Di samping itu, bahan bantu mengajar ini diperlukan kerana ianya dapat
memberikan pengalaman yang sebenar dan menyeronokkan kepada pelajar semasa sesi
pengajaran dan pembelajaran.BBM yang digunakan dapat menyediakan pengalaman
yang menarik semangat pelajar untuk belajar berbanding kaedah konvesional yang
lebih memfokuskan penggunaan kaedah syarahan dan buku teks.Dengan menggunakan
bahan yang menarik seperti model atau boneeka, sesi pengajaran akan memberikan
keseronokan kepada pelajar.Dengan menggunakan bahan bantu mengajar, guru
mempelbagaikan bahan bantu mengajar dan bukan hanya menfokuskan kepada sesuatu
bahan sahaja.Contohnya, guru menggunakan bahan media elektronik dan bukan
elektronik semasa sesi pengajaran dan pembelajaran.Melalui bahan bantu
tersebut, guru dapat mengenalpasti keupayaan setiap pelajar melalui sesi soal
jawab dan kemuka pendapat dan sebagainya.Ia dapat memberi pengalaman baharu
kepada pelajar dan menjadikan pengajaran yang disampaikan oleh guru menjadi
lebih menarik dan pelajar berasa seronok dengan cara yang dipersembahkan oleh
guru.
Bahan bantu mengajar ini juga diperlukan untuk meningkatkan penglibatan
murid dalam proses pengajaran dan pembelajaran.Dalam sesebuah kelas, terdapat
banyak karenah dan sikap murid yang berbeza dan pelbagai ragam.Ada murid yang
aktif dan suka bertanya soalan dan ada juga yang pasif dan pendiam.Sebagai
seorang guru dan bakal guru, perbezaan antara setiap pelajar ini haruslah
dititik beratkan oleh guru suapaya setiap daripada mereka dapat merasai
keseronokan belajar.Oleh itu, bahan bantu mengajar adalah sangat diperlukan dan
menjadi satu wadah untuk melibatkan semua pelajar tidak kira mereka aktif atau
pasif di mana semua pelajar akan dilibatkan bersama-sama dalam aktiviti
BBM.Contohnya, aktiviti Roda Impian akan melibatkan semua pelajar untuk
bermainnya tidak kira mereka aktif ataupun pasif.Jadi, secara ringkasnya bahan
bantu mengajar ini dapat membantu guru untuk mengatasi perbezaan pelajar
sekaligus dapat memberikan proses pengajaran dan pembelajaran yang menarik dan
menyeronokkan kepada pelajar.
7.0 PENUTUP
Secara kesimpulannya, bahan bantu mengajar terbukti mempunyai banyak
kepentingannya dalam menyajikan proses pendidikan yang baik kepada
pelajar.Bahan bantu mengajar(BBM) bukanlah sesuatu yang susah untuk
dilaksanakan.Ianya hanya memerlukan pemahaman daripada guru mengenai proses
pengajaran yang pembelajaran yang menarik dan menyeronokkan untuk ditunjukkan
kepada pelajar.Pelajar juga mestilah menginginkan proses pembelajaran yang
santai dan seronok sekali sekala daripada proses pembelajaran formal yang
banyak melibatkan teks dalam pembelajaran seharian.Bahan bantu mengajar ini
pastinya akan memberikan pengalaman belajar yang lain daripada yang lain kepada
pelajar.Setiap guru haruslah menyediakan proses pengajaran yang pembelajaran
yang terbaik untuk pelajar-pelajarnya supaya pelajar dapat menyerap segala ilmu
yang diajar.Sesungguhnya pelajar itu merupakan belia yang menjadi harapan
negara untuk meningkatkan sistem pendidikan negara suatu masa nanti.
No comments:
Post a Comment